A TPMS szenzorok, vagyis a keréknyomás szenzorok, elengedhetetlen elemei a modern járművek biztonsági rendszerének. Ezek az apró, de hatékony eszközök folyamatosan figyelik az autógumikban lévő nyomást, és azonnal jelzik, ha bármelyik abroncsban a nyomás az optimális szint alá csökken. Az alacsony guminyomás nemcsak a gumik élettartamát rövidíti meg, de fokozott üzemanyag-fogyasztást és nagyobb baleseti kockázatot is jelenthet. Éppen ezért a TPMS szenzorok már alapfelszereltségként megtalálhatóak a legtöbb új autóban, biztosítva, hogy az autósok mindig tisztában legyenek gumiabroncsaik állapotával.
A TPMS szenzorok két típusa létezik: közvetlen és közvetett szenzorok. A közvetlen TPMS szenzorok a gumiba vagy a kerékre vannak szerelve, és valós időben mérik az abroncsokban lévő nyomást. A közvetett TPMS rendszerek a kerékfordulatokból következtetnek az abroncs nyomására, ám kevésbé pontosak, mint a közvetlen megoldások. A legtöbb autógyártó közvetlen TPMS rendszert alkalmaz, mert megbízhatóbb és pontosabb.
Az alábbiakban felsoroljuk a legnépszerűbb autómárkákat, ahol a TPMS szenzorok fontos szerepet játszanak a jármű biztonságában:
Ezeknél az autómárkáknál a TPMS szenzorok precízen biztosítják a vezetőket az abroncsnyomás változásairól, csökkentve a defekt kockázatát és növelve a biztonságot az úton.
A gumiabroncsnyomás-érzékelő rendszer különféle eszközökből áll, amelyek menet közben figyelik a gumiabroncsok belsejében lévő hőmérsékletet és nyomást. Ezek a paraméterek a vezetés biztonsága szempontjából fontosak; illetve hatással vannak a jármű kormányozhatóságára, az üzemanyag-fogyasztásra, és a gumiabroncsok élettartamára.
Típusok
A mérés módszere alapján a rendszerek a következő csoportokba oszthatók:
A dTPMS gumiabroncsnyomás-érzékelő rendszerben számos érzékelőtípus használható.
A használatra vonatkozó tippek
Legalább évente két alkalommal ellenőrizze az érzékelők állapotát, amikor a szezonális gumicserét végzi. 7-10 évente ajánlott cserélni az eszközöket, mivel beépített elemeik általában eddig működnek. Vegye figyelembe, hogy az alkatrészek beszerelését követően a kerekek kiegyensúlyozására lehet szükség. Jobb, ha ezt szakemberekre bízza - ők a különleges kiegyensúlyozó berendezésekkel minden mérést és ellenőrzést elvégeznek.
Ne bízzon teljes mértékben az érzékelőkben. Rendszeresen mérje meg a nyomást időnként saját maga. A legjobb megoldás, ha különleges kerékfújó eszközt vásárol - ez egy kompresszor beépített nyomásmérővel. Ennek segítségével ellenőrizni tudja a gumiabroncsaiban lévő nyomást, és be tudja állítani az előírt szintre.
A hibák jelei
A legtöbb modern gumiabroncsnyomás-érzékelő rendszer öntesztelő funkcióval rendelkezik. Ezért van az, hogy az érzékelő hibás működése vagy a jel hiánya esetén kigyullad a sárga vagy a piros jelzés a műszerfalon, és a képernyőn a megfelelő üzenet jelenik meg. A jelzés villogása a motor indítása során, illetve, ha ki-bekapcsol, a rendszer meghibásodását jelezheti.
A hibák okai
A gumiabroncsnyomás-érzékelő rendszer vezérlőmodul hibáját az érintkezők rövidzárlata vagy korróziója okozhatja. Maguk az érzékelők általában mechanikai sérülések miatt hibásodnak meg. Emellett, az elem lemerülése esetén is cserélni kell ezeket.